navigation bar

Me Me Me Me Me

Saturday, September 5, 2009

x bley BaNgga DiRi..!!!

Q nk b0rak2 ngan k0rg pasal sikap dlm dri kte yg ssh nk d`elakkan...
"BANGGA DIRI"
sbn0rnye mne bley bangge diri an..??
tpi kdg2 kte sndry x dpt nk elak..
prasaan 2 yg dtg sndry ek??
s0 Q nk gtau cmn nk elak k..
Q p0wn tgh cbe2 nk elakkn bgge dri nyh...
1`st step
Pabila datang bisikan dalam jiwa /hati/diri spt:"aku ni cantik,aku ni smart, aku ni handsome, aku ni pandai, aku ni baik, aku ni lemah lembut dgn org tua2, pandai jaga hati dll bisikan" maka cepat2lah BERSELAWAT! Jangan menangguh2 !
Insya Allah dalam sekelip mata , bisikan perasaan tadi akan hilang kerana tewas dalam pertarungan dengan kuasa sakti SELAWAT. Tambahan pula selawat ke atas Baginda mempunyai fadhilat tersendiri.*Allah akan berselawat 10 kali ke atas hambanya yg berselawat ke atas Baginda s.a.w.sebanyak 1 kali. Ini baru ganjaran bagi 1 selawat. Bagaimana agaknya kalau anda berselawat dalam bilangan yang banyak? Tentu banyak fadhilat yang diperolehi.
2nd step
Pabila datang suara perasaan dlm jiwa /diri/hati kita maka lawanlah perkara tersebut dengan menyandarkannya kepada pihak lain. Agar apa yg dibanggakan oleh kita itu nampak 'lekeh' atau 'tak setaraf' dengan apa yg dimiliki oleh orang lain. Macam mana tu? Macam ni..
Datang bisikan perasaan :"aku ni hansome/cantik...tentu ramai yg menaruh perasaan kat aku". Bila berhadapan dgn perasaan macam tu, cepat2lah lawan! Begini..
Kita lawan dgn suara hati/jiwa :"ada lagi org yg lebih hansome/cantik dari aku. Siapa lah sangat aku ini....". Maksudnya kita cuba alihkan apa yg kita banggakan itu kepada pihak lain yang lebih layak memiliki perkara tersebut. Contoh terdekat macam ni..
Kita kata : Tapi Sebenarnya.....
kita pandai ------- org lain lebih pandai
kita baik ---------- org lain lebih baik
kita berani -------- org lain lebih berani
kita hansome ------ org lain lebih handsome
kita cantik --------- org lain lebih cantik
Dan kiaskan perkara2 ini dgn lain2 suara bisikan yg pernah , sedang dan akan menyerang anda kelak! Kedengaran satu kata2 (saya tak dpt pastikan samada ianya adalah Hadis Baginda s.a.w. atau kata2 hikmat ulamak) iaitu:"Jangan selalu melihat kelebihan yg dimiliki oleh mereka di atas kamu tetapi lihatlah apa yg dimiliki oleh mereka yg di bawah kamu.Itulah salah satu tembok untuk menjadikan kamu bersyukur debgan apa yang kamu miliki."
3rd step
Iaitulah dgn cara kita melawan suara bisikan dalam diri /jiwa kita yg cenderung utk memuji diri dengan menyandarkan semua sifat2 tersebut kembali kpd Allah jua. Ini hak Allah . Itu hak Allah.
Contohnya pabila datang suara bisikan spt:" Aku ni kuat,aku ni handsome,aku ni cantik ,aku ni cerdik,aku ni tau itu ini,m/kat hormat aku,aku org penting,aku org penyantun,bersungguh2 dlm sst kerja dll suara bisikan" maka Cepat2lah kembalikan semua sifat2 itu kepada Allah.
Kita kata : Tapi sebenarnya
Kita kuat---- Kekuatan itu milik Allah dan Allah lebih perkasa dari makhluk
Kita handsome--- Handsome itu hak Allah dan Allah bersifat dgn cantik mengatasi kecantikan manusia .
Kita cerdik/pandai--- Allah lebih mengatasi segala ilmu aku dan apa yg aku ada hanyalah ibarat debu halus yg berada bumi yg luas.
Aku ni berakhlak mulia--- Akhlak aku ini adalah pemberian Allah dan Kekasih Allah iaitulah Baginda s.a.w. adalah lebih tinggi akhlaknya dari umatnya Jauh beza antara aku dan Rasulallah s.a.w.
Insya Allah, dengan melawan kata2 tersebut tadi kita akan merasa tiada sesaat pun dalam diri kita ini yang boleh dibanggakan kerana semuanya hak Allah jua. Barualah datang selepas itu sikap merendah diri. Iaitulah merendah diri kepada Allah dan bukannya merendah diri kepada manusia! Sesiapa yang merendah diri kepada Allah dengan sebenar-benar makna merendah diri , saya percaya dia akan menghormati manusia lain di dunia ini kerna dia tahu bahawa semua manusia adalah sama di hadapan Allah. Orang yg paling mulia di sisi Allah adalah mereka yg kuat TAQWA!
s0 cbe2 lah yer...
ayt ny p0wn Q ciplak dri tenet gak..
nGEH3..

No comments:

Followers

Related Posts with Thumbnails

family

...

background